betuwsemodelvliegclub.nl

Betuwse Modelvlieg Club Forum
Het is momenteel 08 Sep 2010 04:08

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Titel: Re: Een Big Lift, 225 cm spanwijdte met OS FP-120 2 cyl. 4 takt
BerichtGeplaatst: 12 Feb 2010 00:37 
Club lid / Moderator
Gebruikers-avatar

Voor de 160 die eronder staat geven ze 16x8 tot 20x6 op.

Dan neem ik aan de dat 120 kleiner draait.
Manual die jij geeft staat FX120 FX160 FX300 als titel.

Ik zou beginnen op 16x8 en eventueel 18x6

6" spoed op á 8000rpm = á 20m/s = 72km/h

8" spoed op 8000 rpm = 27m/s = 97km/h

Nu is de biglift geen snelle kist dus beide zouden wel gaan.

Prop calc thrust 16x8 @ 8000rpm = 6,2kg

18x6 = 9,9kg.

Ofwel lijkt mij dat die motor geen 8000rpm haalt want dat is wel heel veel trekkracht voor een relatief kleine 4-takt.

Profiel  

Titel: Re: Een Big Lift, 225 cm spanwijdte met OS FP-120 2 cyl. 4 takt
BerichtGeplaatst: 13 Feb 2010 17:17 
Beheerder
Gebruikers-avatar

Hoi,

gisteren via mail nog wat bruikbare aanvullende info verkregen:

Citaat:
op het modelbouwforum zie ik dat je een OS gemini FT1,20 boxer motor hebt gevonden, ben er voorzichtig mee, ze zijn zeldzaam als ze in goede conditie zijn.

Ik heb er jaren mee gevlogen op een Vicomte met een spanwijdte van 2,4 meter en een gewicht van 6 kilo. Motor draaide goed met een 16x6 Master Airscrew prop. Ga nooit over de 8000 toeren heen en gebruik echt een toerenteller om de motor af te stellen. Zorg ook dat de prop goed uitgebalanceerd is en de lagers perfect in orde zijn. Is dit niet het geval dan wil de krukas nog wel eens breken. Bij mijn motor is dat 2 keer gebeurt. Heb de motor nog in onderdelen liggen, moet hem komende zomer maar weer eens in elkaar zetten en dan op een mooie steun voor op de schoorsteen, met ruim 1000 draaiuren mag dat ook wel.

De andere motor in dat draaidje is een verbeterde versie, daar hebben ze de krukas aangepast. Bij de oude die jij hebt is aan de achterzijde een tanwiel gefreesd uit de as, dit tandwiel is licht conisch en er is een heel klein vlak stukje dat in het achterste lager draait. Bij de nieuwe hebben ze een los tandwiel voorzien dat met een spie vast zit op de krukas. Deze krukas slingert minder snel door eventuele onbalans en zal dus ook minder snel breken.
De andere wijzigingen zitten in de carburateur en enkele afdichtingen, verder vrijwel gelijk.

Bij beide motoren staat er een nummer net voor de carter ontluchting, kijk eens welk nummer er daar bij die van jou staat. Ook achter op het type plaatje staat een nummer geloof ik.

Als je ermee wil gaan vliegen, dan monteren met de carburateur naar beneden. Motor maakt niet veel lawaai, dat geluid is heel goed draagbaar en klinkt als een oude BMW motor, lekker pruttelend. Dempen kun je perfect met kleine dempertjes, ik weet niet of ze nog te krijgen zijn, maar ik gebruikte gewoon de drukdempertjes waar men de tankdruk vanaf pakte. Hiermee zat ik onder de 80 db.

Een heel goed loopgedrag met stationair kreeg ik door net onder halfgas bij te gloeien, hiervoor had ik een simpel mechaniekje met microswitch op de gasservo gemaakt. een 5 ampere nicad was voldoende om de gehele middag te vliegen, en dan maakte ik een vlucht of 5 van ruim 30 minuten op een tank van 500 ccm.

Mocht je nog meer willen weten dan hoor ik dat wel.

Met vriendelijek groet
Theo Coenen

Altijd handig om wat meer van je motor te weten :)

Grtz,
Menno

Profiel  

Titel: Re: Een Big Lift, 225 cm spanwijdte met OS FP-120 2 cyl. 4 t
BerichtGeplaatst: 16 Mei 2010 23:22 
Forum lid

hallo allemaal ik ben peter helemaal nieuw met forums.
ik ben op zoek voor en motorkap voor mijn eigen biglift kan iemand mij eff op weg helpen met en site of iets

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 Mei 2010 10:13 
Beheerder
Gebruikers-avatar

Hallo Peter,

welkom op ons forum :)

Ik denk dat je het beste de Duitse ebay af kan speuren, daar worden regelmatig kappen van Big LIft's aangeboden.

Die zijn opnieuw gemaakt uit kunststof, ik geloof ABS.
Ze worden wit geleverd, dus die zal je dan moeten spuiten o.i.d.

Grtz,
Menno

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 Mei 2010 22:07 
Beheerder
Gebruikers-avatar

Peter,

ik heb nog even voor je gekeken.

Hier vind je een van de aanbieders:
http://cgi.ebay.de/GfK-Motorhaube-Big-L ... 53e12a2500

Grtz,
Menno

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 Mei 2010 23:20 
Forum lid

hi menno bedankt voor de tip. Ik nog een kleine probleem en dit is om dat ik van down under komt kan ik helemaal niks van het duits. gezien de afmeting is ie perfect voor mijn biglift, groeten peter

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2010 23:34 
Forum lid

het is gelukt die motorkap via shamrock model kost maar €15,65 ex verzendkosten. nu wachten op het post dan eff gaten uitsnijden en spuiten tot later aussie

Profiel  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]