Hoi,
gisteren via mail nog wat bruikbare aanvullende info verkregen:
Citaat:
op het modelbouwforum zie ik dat je een OS gemini FT1,20 boxer motor hebt gevonden, ben er voorzichtig mee, ze zijn zeldzaam als ze in goede conditie zijn.
Ik heb er jaren mee gevlogen op een Vicomte met een spanwijdte van 2,4 meter en een gewicht van 6 kilo. Motor draaide goed met een 16x6 Master Airscrew prop. Ga nooit over de 8000 toeren heen en gebruik echt een toerenteller om de motor af te stellen. Zorg ook dat de prop goed uitgebalanceerd is en de lagers perfect in orde zijn. Is dit niet het geval dan wil de krukas nog wel eens breken. Bij mijn motor is dat 2 keer gebeurt. Heb de motor nog in onderdelen liggen, moet hem komende zomer maar weer eens in elkaar zetten en dan op een mooie steun voor op de schoorsteen, met ruim 1000 draaiuren mag dat ook wel.
De andere motor in dat draaidje is een verbeterde versie, daar hebben ze de krukas aangepast. Bij de oude die jij hebt is aan de achterzijde een tanwiel gefreesd uit de as, dit tandwiel is licht conisch en er is een heel klein vlak stukje dat in het achterste lager draait. Bij de nieuwe hebben ze een los tandwiel voorzien dat met een spie vast zit op de krukas. Deze krukas slingert minder snel door eventuele onbalans en zal dus ook minder snel breken.
De andere wijzigingen zitten in de carburateur en enkele afdichtingen, verder vrijwel gelijk.
Bij beide motoren staat er een nummer net voor de carter ontluchting, kijk eens welk nummer er daar bij die van jou staat. Ook achter op het type plaatje staat een nummer geloof ik.
Als je ermee wil gaan vliegen, dan monteren met de carburateur naar beneden. Motor maakt niet veel lawaai, dat geluid is heel goed draagbaar en klinkt als een oude BMW motor, lekker pruttelend. Dempen kun je perfect met kleine dempertjes, ik weet niet of ze nog te krijgen zijn, maar ik gebruikte gewoon de drukdempertjes waar men de tankdruk vanaf pakte. Hiermee zat ik onder de 80 db.
Een heel goed loopgedrag met stationair kreeg ik door net onder halfgas bij te gloeien, hiervoor had ik een simpel mechaniekje met microswitch op de gasservo gemaakt. een 5 ampere nicad was voldoende om de gehele middag te vliegen, en dan maakte ik een vlucht of 5 van ruim 30 minuten op een tank van 500 ccm.
Mocht je nog meer willen weten dan hoor ik dat wel.
Met vriendelijek groet
Theo Coenen
Altijd handig om wat meer van je motor te weten

Grtz,
Menno