betuwsemodelvliegclub.nl

Betuwse Modelvlieg Club Forum
Het is momenteel 08 Sep 2010 04:43

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Titel:
BerichtGeplaatst: 01 Mrt 2009 10:17 
Club- Bestuurs lid
Gebruikers-avatar

Menno,

Hierbij een paar aandachtspunten.

1) Stroomvoorziening, liefst 2 accu pakketen, dikke draden, juiste schakelaars, dubbel stroomvoorziening naar je ontvanger.

2) type servo's, een benzine motor trilt meer waardoor je servo's extra worden belast gebruik bij voorkeur digitale servo’s van ca 7 kg trekkracht indien je “normale” gaat gebruiken minimaal 10kg trekkracht per stuk. Ieder roer aansturen met een servo je zult dus minimaal 6 servo’s nodig hebben.
Mijn voorkeur gaat uit naar Graupner, Futaba of Hitec servo’s (Dennis ik weet het jij hebt een andere mening) voor F3A-X wordt veel gebruik gemaakt van Hitec servo’s.

3) ontvanger altijd een PCM ontvanger gebruiken.

4) let wel op het totaal gewicht maar bezuinig niet op constructies een dergelijk model weegt al snel 10kg plus.

Ronald

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 01 Mrt 2009 10:39 
Beheerder
Gebruikers-avatar

Goedenmorgen,

hee vakantieganger, niet ingesneeuwd ;) ?

Bedankt voor je reactie, ik heb al meer goeds over de Toni Clark kit gelezen. Ben blij dat jij dat kan bevestigen, ik had ook al zoeits van Bernd gehoord.

Wat betreft de demper, ik las op een site van een Nederlander dat die demper verrassend stil was, maar goed dat avonturen we wel. Aangaande de motorophanging, ik had ook dergelijke plannen, iets als een hydro demper o.i.d., de romp schijnt nogal als een klankkast te werken.
Zodra de kit binnen is zal ik even passen, maar ik denk dat de motor compleet onder de kap verdwijnt, dus de inlaat zit vermoedelijk in de kap :)

Ik zal dankbaar gebruik maken van de aangeboden ondersteuning, want zoals je weet heb ik nog niet de ervaring die jij en anderen hebben.
Nou vind ik het wel erg leuk om me in de hobby te verdiepen, dus ik leer veel van jullie, lees redelijk wat op internet en haal veel uit boeken.
Ik kan zo nu en dan ook bij Bernd terecht met vragen, hij heeft ook zo'n Piper zoals je weet :)

De prop ga ik zeker balanceren, dat schijnt makkelijk te gaan met waterproof schuurpapier in een fijne korrel en blanke lak. Moet alleen nog even een balancer zien te regelen of lenen.

Accu's moet ik me tzt even in verdiepen, zal nog wel eens bij die en gene aankloppen.

Wat servo's aangaat, ik heb er Hitec mg servo's bij, dus dat komt wel goed. Ik moet volgende week de rest van de partij met een vrachtwagentje :shock: gaan halen ;) Als ik nou niet thuis mag slapen, kan ik dan bij een van jullie overnachten ? :mrgreen:

Wat betreft die PCM ontvangers helemaal mee eens, komt een Graupner PCM otvanger in. Ik las ergens dat met name de bougie en de electronische ontsteking van de benzinemotor nog als eens voor problemen wil zorgen.

Nou, voorlopig weer een boel informatie erbij, bedankt !
Ik kan haast niet wachten tot het winter wordt, bouwtijd :mrgreen:

Grtz,
Menno

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 02 Mrt 2009 17:38 
Beheerder
Gebruikers-avatar

Hoi,

vandaag maar eens wat onderzoek gedaan naar de motor.

In Duitsland wordt er veel mee gevlogen, ik kwam bij Engel Modellbau terecht. Zij zijn de exclusieve importeur voor Duitsland.
De site van Roto had ik al gevonden, het schijnt dat de productie deels in Tjechie en deels in Duitsland gebeurd.

Later kwam ik via een link op een site van een Nederlandse winkel die importeur is van Roto, hij vraagt voor zo'n Roto RM 35Vi maar liefst 432 euro :shock:
Linkje naar Elbe modelbouw staat hier.

Website Roto Motor: klik hier.

Hier de afmetingen:

Afbeelding

Hier staat een filmpje van een Velox Revolution II van 2,2 m van 6,8 kg met zo'n Roto 35Vi motor:

Hier zie je een Yak3 met de Roto motor, dit toestel weegt 9 kg. Ik geloof dat het met de power wel goed zit ;)

Zo, nou maar eens kijken wat er allemaal in die Giga doos van Toni Clark zit :)

Grtz,
Menno

Profiel  

Titel: Re: Toni Clark Piper Cub PA-18 span 280cm schaal 1 : 3,85
BerichtGeplaatst: 12 Okt 2009 15:53 
Beheerder
Gebruikers-avatar

Hoi,

de winter komt er aan (ja ik weet het, het is nog herfst) en dan moet er wat gebouwd gaan worden.

Vandaar dat ik dit draadje maar eens onder het stof uithaal :) uche, uche, kuch ...

Ik twijfel nog steeds aan het te kiezen kleurenschema, ik vond de tip van Dennis wel erg leuk, de Piper Flitfire ;)

Afbeelding

Maar dat is een Piper J3 (heeft echter wel wheelpants ??? ) en de mijne wordt een Piper PA-18 ...

Eerst dacht ik aan een militaire versie, maar dan moet er behoorlijk wat aan de kit verbouwd worden, want dat zijn allemaal Piper L4 grasshoppers. Die hebben o.a. een gewijzigde ruitpartij aan de zijkant. Daar komt bij dat Bernd me vertelde dat hij bij het vliegen regelmatig slecht zicht heeft op de kist vanwege de groene kleurstelling.

Ben wel een beetje in de war geraakt, want hier staat een foto van een militaire versie (let op de gewijzigde raampartij aan de zijkant), maar daar staat bij dat het een Piper PA-18 Supercub is .... ( Blijft wel mooi hoor zo'n ding:

Afbeelding

Nou is een gele Piper ideaal, goed te zien tijdens het vliegen, dus die maakt nog steeds kans ... ik vind het echter wel een beetje TE standaard :(

Vandaag kwam ik een aardige Piper PA-18 tegen die wel geel is, maar zeker niet een standaard kleurenschema heeft. Het betreft een Zwitserse variant ...

Afbeelding

Ik zal eens even kijken of ik daar wat meer detailfoto's van kan vinden, want dan kon wel eens een kanshebber zijn :)

EDIT: Ik kwam op airliners.net de HB_PKI tegen, die vond ik ook niet onaardig :) Is weer eens wat anders dan wat je altijd aan Pipers ziet ...

Afbeelding

Verder zijn er op mbf wat draadjes gestart die mij kunnen helpen bij m'n beperkte bouwervaring :(
Die zal ik in de volgende post even verzamelen.

Mocht er iemand meer info / bouwverslagen weten te vinden dan verneem ik dat graag :)

Grtz,
Menno

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 Okt 2009 16:40 
Beheerder
Gebruikers-avatar

Hoi,

even wat verder gekeken naar die Zwitserse Piper PA-18 met registratie HB-PKI.

Daar zijn op airliners.net wel wat leuke foto's van te vinden. Ik dacht eerst dat de vleugel helemaal wit was, dat stond me niet helemaal aan. Blijkt echter zo te zijn:

Afbeelding

Nog wat sfeerplaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

Hier staan alle foto's van deze registratie die airliners.net heeft, klikkerdeklik.

Hier staat een mooi informatieoverzichtje over de Piper pa-18.

EDIT: kwam ook nog wat plaatjes op de gletscher tegen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoveel foto's kunnen vinden is wel lekker als je een model echt schaal wilt afwerken. Dan kan je geen plaatjes genoeg hebben :)

Nog even denken, maar dit zou 'm wel eens kunnen worden. Is weer eens wat anders als een gele Piper en ik denk dat er in Nederand geen tweede van zal rondvliegen :D

EDIT: kon het niet laten dit prachtig mooie plaatje erbij te zetten. De Piper HB-PKI met op de achtergrond de Aletschorn:

Afbeelding

Grtz,
Menno

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 Okt 2009 17:23 
Beheerder
Gebruikers-avatar

Hoi,

in deze post verzamel ik allerlei links die ik later denk nodig te hebben.

Een bouwverslag van ene pada590 op mbf.

Een her-bouwverslag van de TC Piper van Onno van Bosmodelair op mbf.

Een bouwverslag van de cockpit interieurbouw van bastaandj op mbf.

De site van Daniel Werren met veel foto's van de HB_PKI op de gletscher.

Wel grappig, ik heb die site van Daniel Werren eens goed doorgespit. Daar staan heel veel mooie foto's van het toestel op de gletscher. Wat blijkt, vliegt dat ding rond in een gebied in het kanton Wallis (CH) waar ik vanaf mijn jeugd tot kort geleden heel wat jaartjes op de ski's heb gestaan :)

Mochten jullie aanvullende info hebben, graag !!!

EDIT: Voor diegene die het leuk vinden, op het zwitserse flightforum.ch staat een heel leuk door de piloot geschreven dagboek van een vlucht met veel (72 !) gletscher-landingen, veel prachtige foto's en afbeeldingen van kaarten met daarop mogelijk landingsplaatsen, etc. Echt de moeite waard, klik maar even :)

Grtz,
Menno

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 Feb 2010 18:00 
Beheerder
Gebruikers-avatar

Hoi,

net een1/2 uurtje uit bed geweest en wat zooi geprobeerd te ruimen op zolder.

Kom ik een prachtige Krumscheid demper tegen in een doos met zooi.

Afbeelding

Even wat info opgezocht, blijkt geschikt te zijn voor m'n 35 cc motor die ik op de TC Piper PA 18 wil gebruiken. Tjonge, zo'n ding kost gewoon ff 87 euri zeg :shock:

Hier staan de specs van die demper: http://www.krumscheid-metallwaren.de/ne ... E&anr=79-5

VRAAG: Zou ik met deze demper / motor combi de geluidslimiet van 80 dB kunnen halen ?

Zoniet, dan moet ik maar eens op zoek naar een ander cluppie ... :mrgreen:

Als ie bruikbaar is wil ik deze demper in de romp houden en ophangen met soortgelijke dempende beugels als de hieronder getoonde:

Afbeelding

Iemand een idee of dit haalbaar is ?

Grtz,
Menno

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 Feb 2010 18:26 
Club- Bestuurs lid
Gebruikers-avatar

Hoi Menno,

Je Krumscheid demper is zeker bruikbaar, om een geluidsniveau van 80 dba of minder te creëren is alleen een demper niet voldoende.
Ik weet niet of je een uitlaatspruitstuk hebt, maak de verbinding van spruitstuk naar uitlaat met PTFE buis en geen silicone slang. Silicone kan de temperatuur niet aan en zal snel verbranden. Hobby In verkoopt PTFE buis met de daarbij behorende klemmen.

Hieronder een aantal geluidsreducerende toepassingen

1) demper in de romp
2) luchtaanzuiging carburateur in de romp met een schuim luchtfilter, filters uit de stockcar racerij worden vaak toegepast.
3) Motor monteren op een Hydro mount systeem, dit hoeft niet kostbaar te zijn. Maak van een aluminium plaat (3mm) een motorsteun en gebruik standaard trildempers, verkrijgbaar bij de technische groothandel. Ook de suspensions (schokdempers) kunnen worden vervangen door trillingdempers. Gebruik voor montage van motorsteun en de demperfunctie verschillende hardheden rubber, dit wordt aangegeven in graden Shore. Hier een linkje van dempers http://www.henzo.com/producten/trilling ... rs/type-a/
4) Prop goed balanceren

Zoals je weet is het niet alleen de demper die geluid veroorzaakt maar een combinatie van verschillende elementen. Kijk maar eens op de site van Toni Clark wat de vorm van een aluminium motorsteun kan zijn.

Als ik je moet helpen laat het weten…………..

Gr Ronald

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 Feb 2010 18:39 
Beheerder
Gebruikers-avatar

Hoi,

dank voor je reactie, had er al een beetje op gerekend dat je zou reageren ;)

Verhaal is duidelijk, hebben we samen ook al eens over gesproken.

De door jou voorgestelde aanpassingen wil ook zeker doen, ik wilde echter weten of deze demper een goed uitgangspunt is.

Kijk, wat al op voorraad ligt hoef ik niet meer te kopen he ? Ik heb van Kees inmiddels een mooi stuk 3 mm alu om de hydromount plaat van te maken. De rubber dempertjes ga ik even achteraan ...

Tzt wil ik graag van je expertise gebruik maken :)

BTW: dat demp / ophangsysteem van Krumscheid is ook niet zo gek, wat vind jij ?

Ook zie ik wel dat mensen een koker (glasvezel / epoxy maken om warmte tegen te gaan in de romp ?

Grtz,
Menno

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 Feb 2010 20:16 
Club- Bestuurs lid
Gebruikers-avatar

Menno,

Over het algemeen wordt een epoxy koker gebuikt als je een reso pijp gebruikt. Het type demper wat jij hebt wordt veelal zonder koper gemonteerd, zorg er wel voor dat je voldoende warmte afvoer hebt dmv gaten in het motorschot.
Wat betreft de montage, onderdelen zoals op de foto zijn prima. Let er wel op dat het geheel niet te flexibel is, zet je demper vast aan zowel begin als aan het eind met een beugel. Alternatieve montage dmv een frame van hout wordt veel gebruikt.

Gr Ronald

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 Feb 2010 20:35 
Beheerder
Gebruikers-avatar

Hoi,

frame van hout had ik ook aan gedacht, maar ik zag deze ophnaging van Krumscheid (die trouwens ook makkelijk zelf te maken is) en ik dacht dat weer extra trillingen zou voorkomen, althans minder doorgeven aan de romp :)

Zal wel eens even verder studeren ...

Grtz,
Menno

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 Feb 2010 21:01 
Club- Bestuurs lid
Gebruikers-avatar

Op het MBF staan wel wat voorbeelden, volgens mij heeft "Alex" wel wat leuke foto's geplaatst.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 Feb 2010 21:20 
Club lid
Gebruikers-avatar

hoi Menno
dit kleurenschema is wel heel erg mooi en m.i mooier dan het eeuwige ''piper geel''
Als je zulke mooie dingen vind in een doos met zooi wat moet er dan welniet in de andere dozen zitten
Gr Kees

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 Feb 2010 23:01 
Beheerder
Gebruikers-avatar

Hoi Kees,

jouw reactie is gelijk aan de mijne destijds. Ik vind het nog steeds wel mooi hoor, een gele Piper Cub ... maar wel errruugg gewoontjes.

Ik vind een Grashopper L4 ook wel mooi, maar daaraan kleven twee nadelen.

Ten eerste hoorde ik al meerdere vliegers waaronder Bernd dat een legergroene versie slecht zichtbaar is in de lucht.

Ten tweede is een L4 op diverse punten anders dan de kit die ik heb, voornamelijk de raampartij is geheel anders. Dat zou betekenen dat ik weer heel veel moet gaan verbouwen aan de kit ... dat werd 'm dus ook niet :(

Kijk maar eens hoe de achterste zijruiten doorlopen in de carosserie:

Afbeelding

Al googelend kwam ik deze Piper van een Zwitser tegen.

Afbeelding

Ik vond 'm gelijk mooi en bijkomend voordeel was dat er veel foto's van te vinden waren op het web. Makkelijk om 'm straks af te werken :)

Ik denk dat er niet snel een tweede van zal rondvliegen in NL :)

Grtz,
Menno

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 Feb 2010 16:49 
Beheerder
Gebruikers-avatar

Hoi,

in mijn zoektocht naar wat meer info & bouwverslagen van de TC Piper kwam ik nog een klein electro Pipertje tegen met een spanwijdte van 400 cm :roll: . Ik dacht gelijk, dit moeten jullie zien :)

In aanbouw:

Afbeelding

Lipo pakketje:

Afbeelding

In vol ornaat:

Afbeelding

Voor de geinteresseerden staat hier wat meer info: http://www.torcman.de/faszination/praxi ... up_400.htm

Maar goed dat de Turnigy Lipo's niet zo duur zijn :)

Grtz,
Menno

Profiel  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]