Curare 60 (e)
Voor de oldtimer meeting ben ik bezig mijn Curare 60 klaar te maken. De Curare is een klassiek F3A model uit de jaren 70. De lijnen van dit toestel vind ik geweldig om te zien. Van Huib heb ik deze gekregen. Hij heeft de Curare prachtig gebouwd en voorzien van een glasvezel romp. Direct vanaf het begin was het plan deze om te bouwen naar een electro versie.
De set up wordt nu:
Motor - TGY AerodriveXp SK Series 42-60 500Kv / 1475W
Regelaar - hexTronik PRO 80A BESC w/ PC Programmability
Prop - TGS Sport 15x8E of 13x10E Precision propeller (propkeuze moet ik nog maken, de 15” is eigelijk te groot, of het landingsgestel moet hoger gemaakt worden)
Accu - Turnigy 4000mAh 6S 20C Lipo Pack
Ontvanger - Corona 2,4 (mijn MX 12 is nu ook voorzien van 2,4)
Servo’s: - Futaba S3152 digitaal
Het startgewicht wordt ongeveer 3,3 kg.
Zo zag het model eruit

Schuren….

Testopstelling met de nieuwe motorsteun. Wat een geweld is dat 1,5 kw. Trekt 4 kilo statisch met een 15x8 prop.

Motor steun in het toestel

Nieuwe accu plaat met stel sleuven om het zwaartepunt goed in te kunnen stellen.

Accu past mooi. Eromheen is voldoende ruimte voor de koellucht.

Nieuwe servo bay

Koellucht happer voorzijde. Totale inlaat oppervlakte is ongeveer 27 vierkante centimeter

Koellucht uitlaat, ongeveer 36 vierkante centimeter

Het dichtmetselen van de plaats waar origineel de verbrandingsmotor uitsteekt. Van binnen uit heb ik het gat opgevuld. Eerst met een laagje verpakkingsplastic (PE). Epoxy plakt hier niet aan vast. Daarna een plaatje 6 mm deprom en daarna de neus stevig opgevuld met nog meer verpakkingsplastic zodat de vorm van de romp er netjes in zat.

Daarna met epoxy en 3 lagen 100grams glas het gat gedicht. De eerste laag is ingestop in de romp. De andere lagen liggen in het gat.

Het resultaat

Na plamuren en schuren…

Spuitcabine. 3 Lagen autolak gespoten (5 minuten laten dragen per laag). De RAL kleur komt overeen met de Oracover die op de vleugels komt. Zie
hier voor de lijst met Oracover kleuren en de corresponderende RAL kleuren.

Zelfbescherming.

Slang aangesloten op de uitlaat van de stofzuiger. Ha! Werkt nog ook.

Een prachtig resultaat, vind ik. Wel heb ik wat schade gemaakt met de afplaktape die de originele verflaag los trok. Volgende keer moet ik beter schuren.

Mooie carbon cockpit kap erop. Deze is ook gemaakt door Huib.

Dit is het kleurschema. Zie ook het plaatje op de achtergrond.

Todo:
- Vleugel folieën
- Cockpit kap pas maken en vergrendeling maken
- Motor, regelaar, accuplaat en servo’s inbouwen
- Closed loop staartbesturing maken
- Landingsgestel monteren
- Afstellen en proefdraaien
Binnen 2 weken hoop ik de maiden te kunnen maken, precies op tijd voor de oldtimer meeting
Gr,
Martin