betuwsemodelvliegclub.nl

Betuwse Modelvlieg Club Forum
Het is momenteel 10 Sep 2010 10:47

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: Flair Puppeteer (afbouw)
BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2010 21:23 
Beheerder
Gebruikers-avatar

Hoi,

ik heb hier een Flair Puppeteer staan, zeg maar een semi schaal kit van de beroemde Sopwith Pup.

Meer info: http://www.flairmodels.co.uk/Aircraft/S ... peteer.htm

Fotootje van een Puppeteer:

Afbeelding

Deze kist wil ik binnenkort af gaan bouwen, de kit is in gedeeltelijk gebouwde staat in mijn bezit gekomen.
Een van de vleugels en de romp zijn reeds gebouwd door de vorige eigenaar. Over de romp ben ik wel te spreken, die is netjes in elkaar gezet. De onder-vleugel vind ik wat rommelig in elkaar geplakt, daar kijk ik nog eens even kritisch naar ... :(

Desnoods bouw ik 'm helemaal opnieuw :oops:

Hier de staat zoals ie er nu uitziet, de romp:

Afbeelding

De ondervleugel:

Afbeelding

Voor deze kist heb ik nog een mooie Saito 45 4-takt liggen, Flair adviseert een .40-.60 4 takt motor. Moet kunnen dus, diezelfde motor heb ik ook op m'n Slowpoke zitten. Tuft heerlijk rustig rond ... perfect voor zo'n Pup :thumb:

Afbeelding

De kit heeft een tijdje opgeslagen gelegen en dat is het hout niet ten goede gekomen. Hier een foto van de ribben van de upper-wing, zo lijkt het nog wel wat:

Afbeelding

Maar kijk nu nog eens, gelukkig zijn ze maar een heel klein beetje krom ;) :

Afbeelding

Wat kan ik hier nou het beste mee doen ? Krijg ik deze ribben nog recht en zoja hoe ? Of gewoon gebruiken en tijdens het verlijmen rechtzetten, met het risico op spanning in de vleugel ? Of gewoon (nou ja gewoon) nieuwe ribben snijden ?

Verder kan ik er nog niet aan beginnen, vanwege het ontbreken van de sheets 5 & 7 van de tekening en de bouwbeschrijving :(
Zie: viewtopic.php?f=24&t=808&p=8788#p8788
EDIT: inmiddels ben ik gelukkig voorzien van de complete tekeningen :)

Graag jullie reactie :)

Grtz,
Menno

Profiel  

Titel: Re: Flair Puppeteer (afbouw)
BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2010 21:43 
Club lid
Gebruikers-avatar

Hoi Menno,

Tekening en bouwbeschrijving kun je waarschijnlijk wel bij de maker van de kit krijgen, via Hobby-In waarschijnlijk.

Ik zou de ribben een tijd in een bakkie water, met daarin enkele druppels ammonia , laten inweken.
Daarna in een blok samenvoegen en klemmen tussen een paar plankies.
En dan een week later kijken wat het effect is .

Krommer kunnen ze er niet van worden lijkt mij.

Guus

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 Mrt 2010 14:01 
Beheerder
Gebruikers-avatar

Hoi Guus,

dat had ik ook bedacht, ik weet echter niet of het voldoende is ... ze zijn erruuggg krom :(
Misschien moet ik ze wel verder torderen om weer recht te komen ?

Misschien dat de ervaren bouwers even kunnen reageren ? Ik zal vanavond dit topic ook even op mbf plaatsen, kijken of er wat reacties komen :roll:

Mocht het helemaal niet goed komen, dan zit er niets anders op dan een set nieuwe ribben te snijden :evil:

Ondertussen ben ik maar eens aan de gang gegaan met de onderdelen van de Puppeteer aan de gang gegaan.
Ik moet toch telkens vier uur wachten voordat de lijmverbindingen van de drijvers droog zijn.
Moet toch wat he ... ;)

Aangezien het kielvlak er niet bij zit, ben ik dat eerst maar eens gaan bouwen.

Ik wil de originele tekening niet beschadigen, dus ik heb even scan gemaakt van het kielvlak.
Stukje inpak-folie eroverheen (Action, voor weinig :) ) zodat het kielvlak niet vast aan het papier komt te zitten.

Afbeelding

Volgens tekening is het kielvlak opgebouwd uit (omgerekend vanuit de inches) 6 mm hard balsa en een leading edge van gelamineerd 2 x 3 mm triplex. Ik had geen 6 mm hard balsa, dus heb ik 2 x 3 mm hard balsa gebruikt, kon ik gelijk mooi de scharnietjes verwerken. Deze worden nog geborgd met de bekende cocktailprikkers.

Afbeelding

Ik heb een en ander gelijmd met bruislijm (PU), ik blijf het geweldig spul vinden :) Enig minpuntje is dat het zo lang duurt voordat het droog is ...

Afbeelding

De andere roeren en het stabilo waren reedsgebouwd door de vorige eigenaar, deze zijn gelukkig allemaal netjes en recht gebouwd.

Tot zover ...

Grtz,
Menno

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 Mrt 2010 18:50 
Club- Bestuurs lid
Gebruikers-avatar

Hoi Menno,

Dit is nou echt een mooie kist.
Hier hou ik wel van.
Echte nostalgie
Ik volg je verslag verder.

Groetjes Boy

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 Mrt 2010 19:53 
Beheerder
Gebruikers-avatar

Hoi,

ben jij ook een liefhebber van die oude dubbeldekkers ?
Ik vind ze geweldig mooi :thumb:

De Flair Puppeteer is een semi schaalkist, waarbij de Sopwith Pup als voorbeeld heeft gediend.

Afbeelding

De echte Sopwith Pup werd destijds gebouwd door de firma Sopwith Aviation Co. en stamt uit 1916 (!) Het was een van Engelands eerste dubbeldekkers met een gesynchroniseerd machinegeweer. Het was een voor die tijd waanzinnig snelle kist (112 Mph / ong. 180 km/h) die ook nog eens eenvoudig te vliegen was ...

Afbeelding

De motor was een prachtige Le Rhone 9c rotary. Deze enorme 9 cylinder had een vermogen van wel 80 pk ;)

Afbeelding

Het vliegtuig was voorzien van een boordwapen, een echte 7.7 mm "machine gun", ik meen dat het een Vickers was :) Het startklaar gewicht was 1225 lb / ong. 556 Kg, bij een spanwijdte van 26 feet & 6 inch / ong. 8,10 m.

Afbeelding

Afbeelding

Toen het vliefgtuig in 1916 in dienst werd genomen, luidde de oficiele naam van het toestel "Sopwith Scout"

Op 2 augustus 1917 landde maakte een Sopwith Pup als eerste in de geschiedenis eenlanding op een deck van een bewegend schip, de HMS Furious. Dit was een keerpunt in de luchtvaartgeschiedenis.

Afbeelding

In het heden vliegen er nog steeds Spowith Pup's, het is nog immer een graag geziene gast op vele hitorische vliegshows.

Afbeelding

In onze hobby is de Flair Puppeteer een dankbaar model om te bouwen, je kan er namelijk vrij makkelijk een behoorlijk gelijkend schaalmodel van maken, waar menig modelvlieger even bij stil zal staan :)

Binnenkort meer in dit theater :thumb:

Zo ... lekker gemaakt :) ?

Grtz,
Menno

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 Mrt 2010 20:59 
Club lid
Gebruikers-avatar

Hoi Menno
Prachtig mooie kist met een heel mooi vliegbeeld
Maar mijn favoriete oude bubbeldekker is en blijft de "'pt19 stearman" en dan in de geel-blauwe kleuren.
gr Kees :fly:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 Mrt 2010 21:19 
Beheerder
Gebruikers-avatar

Hoi Kees,

ook een mooie kist :) Maar die is wel van een jaartje of 15 - 20 later he ;) ? De Sopwith Pup is van de WWI periode ...

Afbeelding

De Boeing Stearman PT-19 heeft veelvuldig dienst gedaan als trainer voor veel WWII piloten van de USAAF & USN.

Grtz,
Menno

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 Mrt 2010 05:37 
Club lid
Gebruikers-avatar

Hoi Menno,
Wat goed werkt om die ribben een beetje recht te krijgen, ik weet niet of je vrouw in het bezit is van een beetje stoom strijker, maar dat zal wel en des te meer stoom des te beter.
De ribben tussen een lap iets van katoen stuk oud laken of zo stomen en flink aandrukken tot de rib goed heet en nat is , daarna de rib tussen twee koude stenen of muurtegels af laten koelen en drogen.
Liefst iets gewicht er op.
Met het bouwen van mijn ASK8 van Flair had ik in de bouwdoos ook van die modellen ribben en andere spanten, dat liteply is niet zo best van kwaliteit en het werkt best wel goed je moet het maar proberen.
Groeten Hans van Kempen

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2010 00:11 
Beheerder
Gebruikers-avatar

Hoi,

Hans ! Dat lijkt me een goede tip :thumb: , de stoomstrijkijzer eroverheen !!!
Ik zal even het apparaat reserveren, want m'n vrouw is daar altijd erg druk mee :mrgreen:

Ik laat de resultaten nog wel weten.

Vandaag reageerde iemand op het mbf dat hij ook zulke kromme ribben in zijn Flait kit had destijds. Hij heeft de ribben gewoon gefixeerd op de werkbank en de vleugel gebouwd. Dat doe ik niet, ik ben toch een beetje bang voor spanning in de vleugel ... :roll:

Maar ach met een stoomcursus strijken zal dat mij nie gebeuren :)

Naast de IBIS heb ik ook nog een kleinigheid te melden in dit draadje, het kielvlak is klaar :yahoo: Ik moet alleen de borging voor de scharnieren nog aanbrengen, maar dat komt nog.

Afbeelding

Morgen hoop ik meer te weten over de tekeningen eusadance

Grtz,
Menno

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2010 17:26 
Beheerder
Gebruikers-avatar

Hoi,

vanmorgen wat tijd op internet doorgebracht, mooi even uit kunnen zoeken welke Sopwith Pup als voorbeeld gaat dienen :)

Ik ben er uit, misschien een makkelijke keuze maar ik ga voor de G-EBKY / 9917 van de Britse Shuttleworth Collection, klik.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Waarom ? Onder andere vanwege de vele beschikbare foto's wat het enigszins op schaal afwerken wat makkelijker maakt.
Anderszijds omdat deze kist (weliswaar gerestaureerd) nog steeds rondvliegt. Verder vind ik het een mooi kleurenschema.

Er zwerven vele foto's van deze kist op het web, waardoor het ook mogelijk wat leuke detials aan te brengen.

Afbeelding

De cowl is al in de kit inbegrepen, maar achter de cowl is ook een stuk plaatwerk aangebracht. Dit wil ik ook namaken door gebruik van bijv. lithoplaat o.i.d.

Verder is rond de cokcpit een stuk hout zichtbaar, dat ga ik ook zo doen, de rand wil ik afwerken met een stukje bruin leer (moet ik nog even aan zien te komen).

Voor de afwerking wil ik Oratex gaan gebruiken. Die hebben een kleur die volgens mij precies lijkt op het originele materiaal: Oratex Antik:

Afbeelding

De donkere kleur lijkt mij iets van Olive Drab ???
Weet iemand daar iets zinnigs over te zeggen ???
Als het Olive Drab is, dan zou deze Oratex daar voor door kunnen:

Afbeelding

Hoewel ik daaraan twijfel, ik kan de kist ook helemaal met de Oratex Antik bespannen en dan de donkere delen spuiten. De roundels, het hoogte- en richtingsroer moeten immers ook gespoten worden.

Linkjes met veel foto's:

1. Foto-overzicht op myaviation.net
2. foto-overzicht op airliners.net

Links naar bouwverslagen:
1. Bouwverslag van Rico van Dijk op mbf (2005)
2. Bouwverslag van "Bassman" op RCG (2005)
3. Bouwverslag van Jon op eigen site (2003)
4. Bouwverslag van "Halflight" op RCUniverse (2009)
5. Bouwverslag van Cymaz op RCUniverse (2009)
6. Bouwverslag van Gary123 op rcflyingsites (2008)
7. Bouwverslag op RCGroups van Erich, zeer gedetailleerd (2007)

Video's op youtube:
1. Build video van Garyflyer
2. Maiden Flight van een Puppeteer

Anyway: plannen zat ... eerst maar eens de tekeningen afwachten ;)

Grtz,
Menno

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2010 19:29 
Club- Bestuurs lid
Gebruikers-avatar

Hoi Menno,

Als je het doek gaat spuiten houd er dan rekening mee dat niet alle lak soorten tegen de brandstof kunnen die wij gebruiken.

Bij Hans zijn groene Piper is hier en daar al te zien wat de brandstof aan richt.

Groetjes Boy

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2010 19:46 
Beheerder
Gebruikers-avatar

Hoi,

jaja, goed dat je het even memoreert, had er al rekening mee gehouden !

Mijn maatje heeft een autospuiterij, dus dat komt wel goed :thumb:

Ik denk aan de volgende manier van afwerken:

1. Alles coveren met de Oratex Antik
2. Alle donkere delen spuiten.
3. Roeren en roundels spuiten (rood / wit blauw)
4. Decals (laat ik snijden) aanbrengen
5. Als laatste een 2 componenten matte laklaag (of eiglans)

Dat moet toch wat kunnen worden niet dan ???

Grtz,
Menno

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2010 19:54 
Club lid
Gebruikers-avatar

Hee Menno, als je nu op de krukas van die herrie-makende en stinkende motor
ene schoooone, geluidloze en beslist NIET stinkende elektro-motor zet ( lekker verborgen natuurlijk )
dan hoef je je om de verf ook niet druk te maken.

Voor de rest ga je sneller dan ik, :? volhouden zo.

:fluiten:

Guus

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2010 20:59 
Club- Bestuurs lid
Gebruikers-avatar

Dat is zeker handig als je hem door een vakman kunt laten spuiten.

Ene Guus, op zoone kist hoort toch wel een mooi prutelent 4 takje he.
Nostalgie.

Gr Boy

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2010 21:00 
Club lid
Gebruikers-avatar

:wink:

Profiel  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]