Hoi,
toen ik op mbf een plannetje voor een Ucellino tegenkwam, was ik verkocht

Ik kon het weer niet laten ... de tekening heb ik inmiddels in bezit.
Een Ucellino is een eenvoudig zwevertje met een profiel rompje van 10 mm (opgebouwd uit 3+4+3mm) en een carbon staartbuisje. Het toestelletje heeft een vleugel met een spanwijdte van 130 cm, de vleugel heeft negatieve pijlstelling en het toestelletje heeft een V-staartje.
Ik viel voor de eenvoud van dit mooie zwevertje, wat een vliegklaar gewicht van 450 gram of minder heeft.
De plannen:

Ik vind de Ucellino persoonlijk het mooiste als ie bekleed is met transparante folie, hetzij met een kleurtje, hetzij blank. Hier een foto van een pre-productie modelletje met nog een doosvormig rompje.

Het V-staartje is (naar keuze) afneembaar, evenals de vleugel. Dit maakt het ding erg makkelijk te transporteren.

Zodra ik de Last Down af heb begin ik aan dit leuke vliegertje

Ik heb een en ander wel op voorraad, maar ik zal wel wat carbon moeten bestellen. Even kijken waar ik dat het makkelijkste kan krijgen.
De Ucellino is een eenvoudig toestelletje, waar je niet veel bouwmateriaal voor nodig hebt. Onderstaande een opsomming:
Bouwmaterialen:- 3 mm hobbytriplex (voor rompje en enkele ribben)
- 3 mm (half-) hard balsa
- 2 mm balsa (ribben)
- 1 of 1,5 mm voor gedeeltelijke indekking vleugel
- 10 mm carbon buis (voor staartbuis)
- 2 x 4 mm carbon buis als neuslijst (inw. 4 mm)
- 2 x 6 mm carbon buis als hoofdligger (inw. 4 mm)
- 1 x 8 mm carbon buis als versteviging (inw. 6 mm)
- 4 mm verenstaal (vleugelpen hoofdligger)
- 2 mm verenstaal (vleugelpen)
- 2 x 1 mm pushrod met geleide-buisje
Verder heb je natuurlijk wat electronica nodig, zoals: brushless motortje, klein Lipootje, regelaartje, licht ontvangertje en 2 mini servootjes.
Op het genoemde carbon en wat verenstaal na, heb ik alles zo'n beetje in huis, dus ik ga binnenkort van start

Zijn er nog meer mensen die dit een leuk vliegertje vinden ? Zou wel leuk zijn om er een soort clubprojectje van te maken

Grtz,
Menno