betuwsemodelvliegclub.nl

Betuwse Modelvlieg Club Forum
Het is momenteel 29 Jul 2010 16:38

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: Toni Clark Piper Cub PA-18 span 280cm schaal 1 : 3,85
BerichtGeplaatst: 26 Feb 2009 20:40 
Beheerder
Gebruikers-avatar

Hoi allemaal,

vandaag ben ik de trotse eigenaar geworden van een Piper Cub :), een schaalkist van Toni Clark. Ik ben al langere tijd fan van een Piper Cub en nu heb ik een partij modelvliegspul verworven waar een Toni Clark kit in zit.

De kit heeft een spanwijdte van 280 cm en zal worden voorzien van een (nieuwe) 35cc benzine motor, deze zat ook bij de partij :mrgreen:

De romp is gedeeltelijk gebouwd. De roeren moeten er nog aan en de vleugels moeten nog worden gebouwd. Dennis heeft de status tot op heden even vastgelegd met z'n telefoon:
Afbeelding

Dat zwarte ding wat er voor ligt is een mal, kan ik nog eens een extra kapje soppen van glasmat en epoxy :)

Nou kwam ik er van de week achter dat Bernd ook zo'n mooie Piper van Toni Clark heeft en daar heb ik wat foto's van gezien :shock: Errruuuggg mooi hoor, Bernd over een jaar kunnen we misschien in formatie vliegen :) :yes:

Er komt een Roto RM-35Vi benzine motor met electronische ontsteking op.

Schijnt een zeer sterk ding te zijn, volgens de Amerikaanse fora. Mooie houten prop er op en vliegen maar :) Nou droom ik even hardop, want voordat ie vliegt en ik ermee KAN vliegen zijn we wel weer even verder.

Verder is het mijn bedoeling er een echte schaalkist van te maken, zal qua afwerking dus nog wel even wat tijd in gaan zitten.

Onderstaand de specs van de site van Toni Clark.

Scale: 1 : 3,85
Wingspan: 2,8 m
Lenght: 1,8 m
Wing area: 1,14 m2
All up weight: 8-10 kg
Wing loading: 70-88g/dm2
Engine: 20-70 cm3

De site van Toni Clark vind je hier, klik :)

De product pagina's van de Piper Cub kit staan hier, klikken maar ...

Wat betreft de uitvoering en het kleurenschema heb ik nog wat inspiratie nodig, zo'n gele Piper vind ik leuk. Maar zo'n legeruitvoering heeft toch ook wel wat ... HELP :roll:

Nou ja, mooi project om een verslag van te maken, ik zal een en ander documenteren met foto's :) Kunnen jullie lekker commentaar leveren wat ik verkeerd doe ...

Binnenkort meer in dit theater :mrgreen:

Grtz,
Menno

Laatst gewijzigd door RCEFlyer op 28 Feb 2009 21:22, in totaal 1 keer gewijzigd.

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 26 Feb 2009 20:50 
Club- Bestuurs lid
Gebruikers-avatar

Mooi hoor Menno,

Ik ga het allemaal volgen.

Welk vliegtuig staat er achter die rood met wit

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 26 Feb 2009 21:51 
Club lid / Moderator
Gebruikers-avatar

Ja leuk kistje Menno,

Ik denk dat je er in de loop van tijd wel plezier van zult hebben.

Wel flinke marge in de specs. 20 tot 70cc.
Dat is, kom net los van de grond tot halfgas hoveren.

(stiekum zijn alle andere kistjes op de foto nu ook van Menno ;) )

Afbeelding
Flitfire "Klik"

Hiern nog een paar versies. Sommige hebben ze wat wijzigingen in het model doorgevoerd.

http://www.als-cannonfield.com/PictureGallery.htm

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 26 Feb 2009 22:45 
Beheerder
Gebruikers-avatar

Hee jongens,

@Boy: die rood/witte dubbeldekker ? Dat is een verhaal op zich, ik heb me inmiddels een beetje verdiept in dat ding. Het is een kit van Circus Hobby's )EDIT± die blijkt echter maar 135 cm te zijn, dus is het niet :oops: ), deze heeft een spanwijdte van ongeveer 180 cm.

Kijk zo'n ding is het:
Afbeelding

Weliswaar in een ander kleurenschema dan de mijne.
Maarreehh, ik weet nog niet wat ik daarmee ga doen hoor.

@Dennis, Leuk schemaatje, zoeen had ik nog niet gezien. Er zijn er ook zoveel ;)

Mooi linkje :). Maar de meeste toestellen die er op staan zijn niet verbouwd maar andere types: Zo staan er Stinson L5's, Cessna's, Aeronca's en zelfs een Luscombe ... fraai spul hoor :)

Laatst gewijzigd door RCEFlyer op 27 Feb 2009 16:47, in totaal 4 keer gewijzigd.

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 26 Feb 2009 22:50 
Club lid / Moderator
Gebruikers-avatar

Ach ze lijken allemaal op elkaar zo in het klein ;)

Is die Reed falcon toch maar 180cm. Hij leek groter daar.

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 27 Feb 2009 17:58 
Club lid
Gebruikers-avatar

He menno

Dat is een hele mooie kist dit
ga ik zeker volgen

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 27 Feb 2009 18:20 
Beheerder
Gebruikers-avatar

Hoi Wim,

leuk dat je meekijkt, ik probeer een mooi bouwverslag met veel foto's ervan te maken :)

Hoe is het met jouw Piper Cub ? Laat even weten wanneer je alles hebt en wanneer ik je moet komen helpen, dan spreken we wat af.

Wordt nog druk op de club met al die Pipers, Hans Mol heeft er inmiddels ook een, ik weet dat Bernd een hele mooie heeft en Arie is ook een Piper aan het bouwen. Kunnen we een echte Pipermeeting houden :)

Grtz,
Menno

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 27 Feb 2009 20:31 
Club- Bestuurs lid
Gebruikers-avatar

Hoi Menno dat is mooi man.

ik blijf je volgen met de bouw verslag.

:cool: :fly:

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 28 Feb 2009 18:24 
Beheerder
Gebruikers-avatar

Hoi,

vandaag is het (nieuwe) torretje voor de Piper alvast aangekomen, moooooiiii :shock:

Het is een Roto RM-35Vi met electronische ontsteking.

Specs van de motor:
Hubraum: 34,8 ccm
Bohrung: 39,5 mm
Standschub: ca 9,5 Kg
Gewicht: 1600 Gram (inkl. Zundung & Kerze)
Zundung: electronisch
Vergaser: Walbro Pumpenvergaser
Kraftstoff: Normal Bleifrei / Synth ol 1:50
Luftschrauben: 19/11bis 22/10 2-Blatt oder 18/10 bis 20/10 3 Blatt

Voor de Piper heb ik er al een mooie houten Menzs 20/10 propellor bij, tjonge wat een joekel :shock:

Afbeelding

Ik heb er ook een mooie (nieuwe) BCM demper bij. Als het goed is past de motor met deze uitlaat precies in de kap:
Afbeelding

Nog eentje van de chocoladekant :)
Afbeelding

Hier de electronische ontsteking:
Afbeelding

Mocht de uitlaat net niet lekker uitkomen dan heb ik er nog een andere nieuwe BCM (Bison Custom Mufflers) uitlaat bij:
Afbeelding

Tjonge, ik krijg er helemaal zin in, eerst maar eens wat studie doen hoe je zo'n ding aansluit e.d.
Zal nog wel een keer met vragen bij jullie komen jongens ...

Grtz,
Menno

Laatst gewijzigd door RCEFlyer op 03 Mrt 2009 00:16, in totaal 3 keer gewijzigd.

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 28 Feb 2009 20:04 
Club- Bestuurs lid
Gebruikers-avatar

Ziet er gelikt uit Menno.

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 28 Feb 2009 21:36 
Beheerder
Gebruikers-avatar

Hoi,

@Boy: ja mooi spul he ? Kan je nagaan, ik heb er nu vier liggen :shock:
En dan heb ik het nog niet over de rest van de materialen / vliegtuigen :?

Dennis is mee geweest naar Eindhoven, die was ook aardig onder de indruk van de hoeveelheid.

Dennis schreef:
Ja leuk kistje Menno,

Ik denk dat je er in de loop van tijd wel plezier van zult hebben.

Dat hoop ik wel ja, nou zijn schaalkisten wel mijn ding dus dat komt wel goed. Ik zal ook nog wel een jaar (of langer :oops: ) aan het bouwen zijn, dus dan zullen de vliegvaardigheden inmiddels ook wel een beetje toegenomen zijn :)

Dennis schreef:
Wel flinke marge in de specs. 20 tot 70cc.
Dat is, kom net los van de grond tot halfgas hoveren.

Ik heb hier en daar op internet een en ander gelezen, schijnt dat zo'n ding, mits niet te zwaar gebouwd, met een 35 cc benzine al heel behoorlijk uit de voeten kan.
Bernd vliegt 'm met een Zenoah ZG45 en die stijgt op met half gas :)

Zo, een setje Dubro :good year" schaalwielen heb ik ook al :) Wel mooi, zit een aansluiting in voor een ventieltje, kan je ze af en toe op druk brengen.

Afbeelding

Grtz,
Menno

Laatst gewijzigd door RCEFlyer op 26 Mrt 2009 14:06, in totaal 5 keer gewijzigd.

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 28 Feb 2009 21:47 
Club- Bestuurs lid
Gebruikers-avatar

Hoi Menno dat is mooi spul. ik heb nog van die banden liggen als die wil hebben. hoor ik het wel.

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 28 Feb 2009 22:03 
Club lid / Moderator
Gebruikers-avatar

12 cm. Dat is wel iets voor onder je Slowmo Hennie :P

Was hij nou eigenlijk al begonnen aan de vleugels of was er nog helemaal niets daarvan?

Profiel  

Titel: bouwen !!!
BerichtGeplaatst: 28 Feb 2009 22:12 
Beheerder
Gebruikers-avatar

Hoi mannen,

Dennis schreef:
12 cm. Dat is wel iets voor onder je Slowmo Hennie :P

Heb je die opgevoerd dan :mrgreen:

@Hennie: ik heb zeker interesse want er komen nog wat kisten deze kant op :) Spreken we wel iets voor af, ik moet jou ook nog even helpen toch ?

@Dennis: nee gelukkig niet :mrgreen: Ik vind bouwen erg leuk zoals je weet. De romp is zoals op de eerste foto te zien is gedeeltelijk gebouwd. Sommige roeren moet ik nog bouwen, rest van de kist zit nog in latjes in de doos :banana:

De vleugels moeten dus nog helemaal gebouwd worden. Afhankelijk van welke uitvoering ik kies zal hij wel of niet met flaps worden uitgevoerd. Dat moet ik nog even uitzoeken ;)

Ik kan me dus heerlijk uitleven op deze kist, ik ga 'm helemaal schaal afwerken. Er komt een dashboard in en de zijwanden worden ook afgewerkt. Verder moeten er stoelen in komen, misschien een piloot, etc.

Afbeelding

Zoiets denk ik, misschien nog wel meer schaal met randjes om de van glaasjes voorziene meters enz.

Ben nog wel een jaartje zoet denk ik, of langer ... :oops:

Grtz,
Menno

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 01 Mrt 2009 10:07 
Club- Bestuurs lid
Gebruikers-avatar

Hi Menno,

Mooie kist, TC Piper vliegt erg goed en is eenvoudig te vliegen, vliegt als een trainer.

Kijk ook eens op de site van TC daar staan tips mn voor je motorophanging en demper. Als ik de demper zo bekijk ben ik bang dat deze veel geluid zal maken. De demper oogt erg klein tov het volume van de motorinhoud (35 CC). Kijk eens naar de motorophanging, Hydo Mount http://www.toni-clark.com/english/model ... /piper.htm http://www.toni-clark.com/ftp/Kat_11_2008.pdf , dit systeem past goed op een Piper en reduceert veel geluidstrillingen via de romp. De oliedempers de TC gebruikt zijn te vervangen door NBR Rubber trillingdempers (scheelt veel kosten) en wekt perfect. Dit wordt veel toegepast bij F3A-X modellen.
Zal eens kijken via MBF of ik een voorbeeld kan vinden.

Probeer ook de carburateur inlaat in romp uit te laten komen, scheelt veel geluid.

Wat betreft je prop, hout is erg mooi maar balanceer hem goed uit.

Ik dit zeker volgen heb je ondersteuning nodig dan help ik je graag. Zoals je weet heb ik redelijk wat grote modellen gevolgen daardoor een beetje ervaring.

Succes met de verdere bouw.

Ronald

PS link site TC http://www.toni-clark.com/index_de.htm

Laatst gewijzigd door Ronald Helicopter op 01 Mrt 2009 10:18, in totaal 1 keer gewijzigd.

Profiel  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]